6 kroků k propagaci své knihy na vlastní pěst

Propagace pro spoustu autorů není ani tak španělskou vesnicí, jako spíše děsivým asijským velkoměstem. Pravda je ale taková, že bez propagace své knihy autoři často zbytečně pohřbí svou snahu a jejich dílo se ztratí mezi stovkami a tisíci dalších titulů.

Ať už jste autoři, kteří se hrdinně (nebo naivně) pustili do samonákladu, nebo autoři, kteří se nedočkali marketingové podpory od svého nakladatele, těchto šest bodů vám ušetří pár starostí nebo vás alespoň navede správným směrem.

 

1. Připravte si podklady

Dopsali jste svůj příběh, korektury jsou zapracované, obálku máte připravenou, texty vysázené. Kniha jde do tisku nebo se chystáte na spuštění crowdfundingové kampaně.

Takže hotovo?

Ani náhodou. Spousta autorů si myslí, že dopsáním jejich práce končí, a před tiskem nebo startem předprodeje si dají s klidem nohy nahoru. Nohy nahoře nejsou problém, pokud při tom můžete dál pracovat…

Sepište si stručný text o vaší knize. Opravdu krátký, maximálně dvě nebo tři věty, zkrátka něco, co lidé nebudou líní číst, ale zároveň je to dostatečně naláká. Tento text využijete na sociálních sítích i v mailech blogerům, novinářům nebo influencerům; myslete tedy na to a pokud vám to kreativita dovolí, klidně si přichystejte několik různých verzí pro tyto konkrétní účely. Až na to dojde, ušetříte si hromadu času.

Při psaní prodejního textu se snažte vytřískat maximum z každého slova. Nezapomeňte také na omezení daného média (například Twitter má omezení 280 znaků). Nebojte se škrtat. Kratší, úderný text se vám bude hodit na Facebook a Instagram, delší verzi můžete mít připravenou pro širší představení příběhu třeba do e-mailu.

Určitě si připravte také tu nejhezčí vizualizaci nebo fotku své knihy, kterou u sebe najdete. Pokud jí nenajdete, grafik vám ji jistě rád připraví. Pokud vaše kniha může čtenáře nalákat na zajímavé ilustrace nebo fotky, budou se vám hodit také. Vizualizací nebo fotek se vám může hodit i více z různých pohledů, které můžete při kampani střídat.

Umíte-li alespoň trochu s Photoshopem, mohou se vám hodit mockupy. Mockup je soubor s 3D modelem, do kterého si nahrajete vlastní design a ten se modelu automaticky přizpůsobí. Ty lepší jsou placené, ale existuje i spousta skvělých mockupů zdarma. Ovšem pozor, všechny vaše vizualizace musí být vizuálně konzistentní a kvalitní! Pokud si nejste jistí, raději to nechte na svém grafikovi, který vám může k propagaci připravit ucelený set, který bude mít hlavu a patu.

 

 

2. Vytvořte si seznam kontaktů

Velkou službu vám udělá tabulka s přehledem kontaktů. V první řadě zapátrejte mezi svými přáteli a známými; řekněte jim, že vydáváte knihu a mile je poproste o pomoc. Možná jsou aktivní v nějaké komunitě, mají blog nebo se znají s redaktorem nebo jinou osobností, která by se vám mohla hodit. Přátelé vám také mohou pomoci se šířením vašeho díla na sociálních sítích a většinou za to ani nic nechtějí.

Hodně pozornosti a času věnujte hledání stránek a skupin na Facebooku, blogů, recenzentů nebo influencerů působících na pro vás relevantních sítích. Hodit se vám budou všemožné stránky o tvůrčím psaní, knihách i konkrétním tématu, kterého se vaše kniha dotýká. Poznamenejte si všechny blogery, influencery a administrátory stránek nebo skupin, které můžete napřímo kontaktovat a domluvit se s nimi na případné spolupráci. Toho se určitě nebojte a může vám to za minimum nákladů udělat obrovskou službu!

Doporučuji si v seznamu poznačit ke každému nějaký stupeň atraktivity, třeba čísly 1 až 5. Můžete pak lidem psát postupně od těch atraktivnějších nebo pro vás dostupnějších.

 

3. Dejte o sobě vědět

Napište postupně všem ze svého seznamu. Přátelům a známým, kteří vám přislíbili pomoc, pošlete vizualizaci a text o knize, nebo je poproste o sdílení vašeho původního příspěvku (máte-li svou autorskou stránku na Facebooku, nejlepší je publikovat příspěvek na ní a ten pak přátelům rozeslat ke sdílení).

Poproste administrátory stránek, blogery, recenzenty nebo influencery, zda by vám nepomohli s propagací. Nezapomeňte připojit informace o knize a vizualizaci, případně odkaz na kampaň nebo e-shop. Nabídněte jim za to e-book nebo výtisk zdarma, v případě větších stránek nebo známějších osobností klidně i pár výtisků nebo sběratelských předmětů do soutěže (adminovi se zvýší atraktivita stránky, vám to může přinést další čtenáře). Někteří se vám možná ani neozvou, jiní budou chtít větší odměnu.

Hlídejte si, s kým jste si co domluvili, ať pak nezjistíte, že jste slíbili rozdat padesát výtisků a desítky tisíc korun a ani prodej zbytku nákladu vás od červených čísel nezachrání. Všechno si hned zapisujte do tabulky a vymezte si pro svoje „investice“ pevný strop.

Postupně se ukažte ve skupinách na Facebooku; určitě si prvně přečtěte pravidla skupiny, zda je vůbec na místě propagovat tam své dílo, nicméně nic nezkazíte, pokud se nejdříve domluvíte s adminem přes soukromou zprávu. Pokud je to skupina, kde můžete i vy s něčím poradit a máte k nějakému tématu co říct, bylo by fér tam na oplátku alespoň trochu té své aktivity zanechat.

Doporučuji také dávat svou knihu do skupin postupně, třeba každý třetí den do jiné skupiny; spousta lidí sleduje více skupin najednou, a když v pondělí přehlédnou váš příspěvek v jedné skupině, ve čtvrtek si jej mohou všimnout ve druhé. A příští týden se jim zobrazí potřetí v jiné a oni začnou být zvědaví, protože to už někde viděli.

Nebojte se všem svým podporovatelům dát jasné instrukce, co po nich chcete. Ať použijí vizualizaci, kterou jste jim poslali, ať si nevymýšlí zbytečné nesmysly (u přehnaně snaživých přátel je občas k vidění něco jako „Kupujte rychle, zbývá posledních pár tisíc kusů tohohle super úžasného bestselleru, který dobyl svět!“, čímž víc škodí, než pomáhají) a ať nezapomenou na link na kampaň nebo e-shop, který potřebujete šířit.

 

4. Nebojte se investovat pár korun do reklamy

O marketingu na sociálních sítích se tu rozepisovat příliš nebudu, tomu bych se rád věnoval později v samostatném článku. Máte-li ale svou tvůrčí stránku na Facebooku nebo profil na Instagramu, můžete vašemu knižnímu příspěvku trochu pomoct, aby se dostal mezi lidi. Není špatné si o tom něco přečíst (doporučuji například knihu Jak na sítě), trochu se zamyslet nad strategií a klidně kombinovat více sad reklam s různým nastavením. Pak stačí pár korun, dobré zacílení, atraktivní vizuál a texty, a může vám to přinést hodně užitku.

 

5. Sledujte dění kolem vaší knihy a komunikujte

Se všemi jste se domluvili, většina svůj slib dodržela a přiložila ruku k dílu. Naskakují vám lajky, přibývají sdílení, přehled na vaší facebookové stránce se hemží zelenými čísly. Předobjednávky rostou a konečně se vám trochu posunul progress bar ve vaší crowdfundingové kampani.

Paráda, teď už je čas na ty nohy nahoře?

Klidně. Když u toho budete moct pracovat.

Vaše kniha se objevila v několika skupinách, její předprodej sdílelo pár blogerů a desítky vašich přátel. Zkuste sledovat, jak si jejich příspěvky vedou, jestli pod nimi vznikají debaty a případně jestli se nerojí nějaké otázky nebo kritika. Zapojujte se, vysvětlujte, lákejte a hlavně lajkujte, srdíčkujte a děkujte, protože dělání mrtvého brouka vám sympatie určitě nepřinese.

Připravte se i na negativní reakce, které určitě přijdou. I na ty ale vždy a se vší slušností odpovídejte. Pokud vás něčí kritika vyloženě vykolejí nebo rozohní, vyspěte se z toho a odpovězte klidně s odstupem několika dní. Z každé zpětné vazby si ale zkuste něco vzít.

 

6. Buďte kreativní a kombinujte

Máte ke knize vizualizaci obálky a ukázku sazby? Ilustrace? Mapu? Nemusíte ukázat všechno, ale pokud v první vlně propagace vypustíte vizualizaci obálky, zkuste příště odkrýt první ilustraci, později třeba ukázku textu, a nakonec úžasně namalovanou mapu svého světa. Nebo vytáhněte nějakou zajímavost, citát ze své knihy nebo skutečnost z autorského života pro pobavení.

Má během vaší kampaně premiéru nějaký dlouho očekávaný film, ve světě se děje nějaká diskutovaná zajímavost nebo v televizi běží ostře sledovaný seriál? Zkuste se trochu svézt na jeho vlně. Lidi to baví.

Kombinováním více druhů příspěvků maximálně podpoříte svou knihu nebo její předprodej. Lidé na sociálních sítích neuvidí pořád dokola jen vizualizaci obálky, která je přestane brzy bavit, ale uvidí i nějaké zákulisí nebo další materiály z knihy, což je přiměje se o knihu dříve či později trochu zajímat.

 

Propagace je pro spoustu autorů děsivým asijským velkoměstem. Nakreslit a popsat komplexní a přesnou mapu velkoměsta knižního marketingu je prakticky nemožné, protože se vždy dostanete do nějakého nového zákoutí. Sto autorů bude mít sto různých potřeb; vždyť jen marketing knihy vydané v nakladatelství, které se o propagaci svých knih stará, je diametrálně odlišný od nakladatele, který na to kašle nebo na to prostě jen nemá kapacitu či zkušenosti. Ještě jinou situaci bude mít autor, který skromně vydá sto kusů pro své okolí, a úplně jinou strategii zvolí autor chystající se na zkrocení divoké bestie jménem crowdfunding.

Věřím tomu, že vždy je možné se skoro na čemkoliv domluvit. Vídám autory, kteří prskají, že nakladatelství pro reklamu jejich knihy nic neudělalo. Když se pak zeptám, co pro to udělali oni, řeknou jen „No napsal jsem jim mejla…“ nebo „Ale mně je blbý se někomu vnucovat a otravovat.“ I když jsme ale my autoři většinou velmi introvertní osobnosti, trochu komunikace nás nezabije a naopak, může nás posílit. Nebo minimálně posílit šance na prodej našich knih, se kterými jsme se trápili takovou dlouhou dobu.

A tu snahu by byla škoda zazdít něčím tak zábavným, jako je marketing, nemyslíte?

Komentáře