Jak prezentovat kreativní práci

Není nic lepšího, než na něčem pracovat a dodělat to do konce. Jak to ale ukázat světu? Ať už je vaším kreativním posláním cokoliv, přečtěte si, jakou formou to dostat mezi lidi ve svém portfoliu nebo na sociálních sítích.

 

Sjednoťte formu

Ať už prezentujete hotovou obálku knížky, logo nebo třeba ilustraci, dbejte na to, aby vaše prezentace – alespoň na úrovni jedné platformy – byla vždy sjednocená.

Smysluplná kombinace flat náhledů, vizualizací a reálných fotek je v pohodě, pokud si drží svou kvalitu. Rozostřené a špatně nasvícené fotky, které vám včera pozdě večer poslal klient na mail, mezi vyladěné a čisté vizualizace nepatří. Stejně tak bude vypadat podivně náhled obálky s vodítky v nízkém rozlišení, pokud se ocitne mezi sérií obálek prezentovaných ve formě mockupů.

Vyberte si ovšem formu, která se hodí k vám, vaší osobnosti a k vašemu brandu. Příliš uhlazená prezentace nemusí sedět k ilustrátorovi se zaměřením na malování obalů metalových alb, příliš ledabylé představení práce zas může pohřbít vaše šance na získání atraktivnějších zakázek v oblasti vizuálních identit. Každý ať má svůj styl, nicméně měl by být vždy technicky dotažený.

Váš projekt nekončí tím, že vám přijdou peníze na účet. Dodělat skvěle a profesionálně svou práci, předat ji klientovi a neodprezentovat ji později stejně kvalitně minimálně na svém webu, to je jako zastavit se před cílovým koridorem maratonu a odejít bokem mezi diváky pryč. Dobře a kvalitně zpracovaná prezentace na webu a sociálních sítích vám připraví půdu pro další projekty a přinese vám nové zakázky.

 

Využívejte mockupy

Mockup je připravená šablona-vizualizace, do které lze jednoduše nahrát svůj design a ten se automaticky přizpůsobí podkladu. Nemusíte umět modelovat ve 3D, nemusíte si fotit vlastní kompozice a pak je retušovat, a určitě nemusíte používat „placaté“ náhledy z pdfka. Ty totiž neřeknou nic ani vašim divákům, ani vašim klientům, až jim svou práci budete prezentovat.

Na internetu je moře, ne-li celý oceán placených i neplacených mockupů, které můžete použít. Před jakoukoliv prezentací vašeho vizuálu se vyplatí nějaký čas hledat a najít si ten pravý pro váš projekt.

Doporučuji si všechny použité i nepoužité kvalitní a zajímavé mockupy průběžně ukládat a třídit do jedné velké databáze. Pokud například jako grafik děláte více věcí od publikací přes loga až po polep aut, nebudete časem muset hledat pořád dokola již dříve použité mockupy. Ušetří vám to spoustu času. Já sám mám ve svém archivu stovky gigabytů mockupů se stejně pojmenovanými náhledy v jpg pro jejich snadné dohledání.

 

Kombinujte

Zkuste prezentovat jednu věc více způsoby podle dané platformy. Obálku knížky můžete mít na Facebooku třeba ve formě nějaké méně ustrojené vizualizace nebo fotky v trávě, na Instagram vyfoťte flatlay, na web si ji umístěte v nějakém základním a snadno pozorovatelném mockupu a na Behance design rozložte do delší prezentace pro danou cílovou skupinu.

Diverzita je fajn, ale neztraťte přípravou různých podkladů zbytečně mnoho času. V tomto případě se vyplatí jít cestou minimalismu a používání jen těch (pro vás) nejlepších kanálů. Příprava vizuálů pro vašich patnáct sociálních sítí a webových portfolií s nulovou návštěvností je nesmysl. Na druhou stranu, mít různým způsobem prezentovaný projekt působí líp, než mít jeden stejný mockup všude od webu až po Instagram. To lidi bavit nebude.

 

Ukažte zákulisí a proces

Pokud malujete ilustrace nebo fotíte, pravděpodobně nebudete tolik řešit mockupy ani sjednocenou prezentaci vašich děl. Jednoduše budete všude nahrávat svoji galerii.

Nebojte se ale ukázat světu, jak vaše díla vznikají, kde berete inspiraci, co stojí za vytvořením nové fotky, ilustrace, ale klidně i loga. Rozeberte dílo na svém blogu. Udělejte si pro pár projektů případovou studii na web nebo Behance. Sdílejte proces a pozadí tvorby na sociálních sítích, třeba ve Stories. Přiblížíte tak lidem sebe sama, svoje kreativní myšlení a třeba si tak získáte sympatie klienta, který by se jinak rozhodoval jen podle toho, jak se mu vaše práce líbí nebo nelíbí.

Neukazujte lidem na sítích jenom svojí práci, ale i sebe jako člověka.

 

Kreativních profesí a zaměření je ohromná spousta, a ještě víc je tedy možností, jak své projekty prezentovat. Najděte si pro svoje sítě a web takový způsob prezentace, který bude vyhovovat vám a pro vaše diváky bude snadno stravitelný. Prezentace by měla být stavěna tak, aby přilákala do vašeho byznysu nové lidi, a měli byste jí tedy věnovat dostatek pozornosti. Pozor ale, abyste ji nepiplali k dokonalosti a na samotnou tvůrčí práci pro své klienty vám nezbyl čas.

Komentáře