Jak získat zakázky, které opravdu chcete dělat

Nejlepší je dělat takovou práci, která nás baví. Na tom se asi shodneme všichni. V kreativním podnikání je ovšem tolik směrů, kterými se vydat, že je někdy velmi snadné zapadnout do něčeho, co se nám vlastně vůbec dělat nechce. Jak z toho ven?

 

Prezentujte jen takovou práci, kterou chcete dělat

Když jsem koncem roku 2018 přešel na volnou nohu, prezentoval jsem se pořád obecně jako grafik a ilustrátor. Bavily mě knížky, které jsem chtěl dělat co nejvíc, bavily mě digitální ilustrace, bavily mě loga a vizuální identity, bavilo mě focení a bavila mě hromada dalších věcí kolem grafiky.

Bylo super, že za uplynulých osm let jsem měl dost věcí do portfolia, od desítek log, přes navigační systémy hotelů až po katalogy oken a dveří. Bylo to super, než jsem zjistil, že nemám nic moc co ukázat autorům a nakladatelům. Bylo to super, dokud jsem si na konci roku 2019 neuvědomil, že už rok na volné noze, kdy jsem chtěl jenom malovat a dělat knížky, tříštím svoji pozornost a tvůrčí síly do dalších odvětví, které mě prostě tolik nebaví.

Překopal jsem svůj web, vymazal přebytečný balast, který mířil jinam než na knížky nebo ilustrace, a začal jsem se profilovat především jako knižní designér a digitální ilustrátor.

Jak to dopadlo? V roce 2020 jsem měl nárůst knižních zakázek o 300 %. Párkrát za rok si střihnu nějakou vizuální identitu pro zpestření, a poměrně úspěšně filtruju zákazníky, kteří mojí práci vlastně tak úplně nepotřebují.

Během jednoho čtvrtletí po zapracování změn jsem se dostal tam, kde jsem chtěl být pět let.

Nedávejte si do portfolia všechno. Vytipujte si jenom pár věcí, které chcete dělat, a prezentujte ty.

 

Co dělat, když na začátku nemáte nic

Pokud máte v zádech nějakou profesní historii, je to určitě výhoda. Co když ale děláte několik let jenom letáky a brožury a chcete hrozně moc dělat třeba knížky? Nebo co když pracujete v úplně jiném oboru a grafiku máte jenom jako hobby?

Jedním z kroků je dělat práci zadarmo nebo za hodně štědrých podmínek. Svoje první tři knížky jsem kdysi dělal dobrovolně bez honoráře nebo za autorský výtisk, abych získal trochu sebevědomí a reference do portfolia. Je ale velmi důležité klientovi v takovém případě hned na začátku jasně vysvětlit vaši cenovou politiku a záměr. V opačném případě budete vypadat jako levná pracovní síla a o zakázku buď přijdete, nebo se z ní stane peklo.

Na to pozor: často platí, že čím levněji svou práci prodáte, tím je větší šance, že se zaseknete v nekonečném kole připomínek a úprav, protože klient vás nebude brát jako profesionála. Na začátku bez zkušeností je to nutné překousnout, později je to otravné a může vám to pomoct k pořádnému vyhoření.

Druhá možnost je si ty projekty prostě vymyslet. Budujete-li na začátku své portfolio, nebojte se fiktivních projektů. Není to podvod, není to lež, je to jen efektivní způsob, jak ukázat klientovi způsob vašeho myšlení a to, co umíte. Pokud chcete prodat kolo, musíte ho kupujícímu ukázat, nestačí o něm jenom mluvit. To, že na tom kole ještě nikdy nikdo neseděl, není nakonec špatně.

Dobrým zdrojem zkušeností a referencí jsou obecně různé soutěže, drobné tendery, neziskovky nebo klienti s minimálním rozpočtem hledající tvůrce ve skupinách na sociálních sítích.

 

Tvorba klientely, dopracování se k práci snů a zvyšování své profesionální laťky je běh na dlouhou trať. Ze začátku to možná nebude žádná sláva, sem tam s tím budete chtít seknout, ale pokud si co nejdříve sáhnete na práci, která vás opravdu baví, další projekty se začnou nabalovat. Tak utíkejte vyčistit a překopat portfolia. Hodně štěstí!

Komentáře